In 1988 kreeg beeldend kunstenaar Cor Dam een opdracht van het bestuur van woningbouwvereniging ‘Voor het huisgezin’ om zes kunstobjecten te maken die als herkenningspunt in de wijk geplaatst konden worden. De woningbouwvereniging vierde het 75-jarig bestaan en de zes staalplastieken waren een cadeau aan de bewoners van de wijk. Het beschikbare budget was zeer beperkt, dus Dam ontwierp een object dat gemaakt kon worden uit twee cortenstalen platen van 200 x 100 cm, die hij haaks op elkaar plaatste. De zes objecten lijken zodoende erg op elkaar, maar ze verschillen allemaal iets van vorm. In eerste instantie waren de plastieken niet geschilderd, maar de bewoners wilden de roestbruine objecten liever van een sprekende kleur voorzien. In de loop der jaren zijn de werken al van verschillende verfbeurten voorzien. In 2018 is dit object op verzoek van Stichting De Witte Bollen herplaatst op een rotonde in Ommoord en door kunstenaar Tom Waakop Reijers geschilderd in rood, blauw en geel. Op drie rotondes van de President Rooseveltweg staan nu drie geschilderde staalplastieken van Cor Dam. De staalplastieken worden beheerd door Stichting De Witte Bollen, een stichting onder leiding van Peter Buisman die zich inzet voor beheer en onderhoud van een aantal kunstwerken in Ommoord.
Cor Dam (Delft, 1935 – Delft, 2019) volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, afdeling decoratief. Daarna studeerde hij beeldhouwkunst aan de afdeling bouwkunde van de Technische Hogeschool Delft, onder buitengewoon hoogleraar (en beeldhouwer) Oswald Wenckebach. Dam was niet alleen beeldhouwer, maar ook schilder, tekenaar en monumentaal kunstenaar. Na zijn studie was hij van 1950 tot 1969 werkzaam als keramist en ontwerper bij De Porceleyne Fles in Delft. Hij maakte nagenoeg non-figuratieve ontwerpen, veel golvende lijnen, aanvankelijk nog organisch waar hij nog mensfiguren in zei te herkennen. Grote gebaren maakte hij toen al, wat later nog duidelijker wordt in zowel monumentaal werk als late vrije objecten. Dam heeft in 2004 nog een expo in een galerie in Woudrichem met beelden, die zich bewegen tussen figuratie en abstractie en van grote robuuste vormen zijn opgebouwd. In brons, hout en keramiek gaan zijn beelden over kleur, structuur, huid, materie met enkele hoofdvormen als driehoeken, rechthoeken en lijnen. Ook heeft hij wel gewerkt als schilder en tekenaar en was hij vanaf 1988 zelf aan de TU Delft verbonden als docent.
Geschenk van woningbouwvereniging 'Voor het huisgezin'
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
In 1988 kreeg beeldend kunstenaar Cor Dam een opdracht van het bestuur van woningbouwvereniging ‘Voor het huisgezin’ om zes kunstobjecten te maken die als herkenningspunt in de wijk geplaatst konden worden. De woningbouwvereniging vierde het 75-jarig bestaan en de zes staalplastieken waren een cadeau aan de bewoners van de wijk. Het beschikbare budget was zeer beperkt, dus Dam ontwierp een object dat gemaakt kon worden uit twee cortenstalen platen van 200 x 100 cm, die hij haaks op elkaar plaatste. De zes objecten lijken zodoende erg op elkaar, maar ze verschillen allemaal iets van vorm. In eerste instantie waren de plastieken niet geschilderd, maar de bewoners wilden de roestbruine objecten liever van een sprekende kleur voorzien. In de loop der jaren zijn de werken al van verschillende verfbeurten voorzien. In 2018 is dit object op verzoek van Stichting De Witte Bollen herplaatst op een rotonde in Ommoord en door kunstenaar Tom Waakop Reijers geschilderd in rood, blauw en geel. Op drie rotondes van de President Rooseveltweg staan nu drie geschilderde staalplastieken van Cor Dam. De staalplastieken worden beheerd door Stichting De Witte Bollen, een stichting onder leiding van Peter Buisman die zich inzet voor beheer en onderhoud van een aantal kunstwerken in Ommoord.
Cor Dam (Delft, 1935 – Delft, 2019) volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, afdeling decoratief. Daarna studeerde hij beeldhouwkunst aan de afdeling bouwkunde van de Technische Hogeschool Delft, onder buitengewoon hoogleraar (en beeldhouwer) Oswald Wenckebach. Dam was niet alleen beeldhouwer, maar ook schilder, tekenaar en monumentaal kunstenaar. Na zijn studie was hij van 1950 tot 1969 werkzaam als keramist en ontwerper bij De Porceleyne Fles in Delft. Hij maakte nagenoeg non-figuratieve ontwerpen, veel golvende lijnen, aanvankelijk nog organisch waar hij nog mensfiguren in zei te herkennen. Grote gebaren maakte hij toen al, wat later nog duidelijker wordt in zowel monumentaal werk als late vrije objecten. Dam heeft in 2004 nog een expo in een galerie in Woudrichem met beelden, die zich bewegen tussen figuratie en abstractie en van grote robuuste vormen zijn opgebouwd. In brons, hout en keramiek gaan zijn beelden over kleur, structuur, huid, materie met enkele hoofdvormen als driehoeken, rechthoeken en lijnen. Ook heeft hij wel gewerkt als schilder en tekenaar en was hij vanaf 1988 zelf aan de TU Delft verbonden als docent.
Geschenk van woningbouwvereniging 'Voor het huisgezin'
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Cor Dam -
Zonder titel (1988)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo