Portrait of a Recipient as a Door Handle, … (2014) Chris Evans

foto Jannes Linders
Over het kunstwerk

De Britse kunstenaar Chris Evans maakte een nieuw werk voor een bijzondere locatie in Rotterdam: de entreedeuren van de Rabobank op Blaak 333. Omdat de entreedeuren van een bank een denkbeeldige grens vormen tussen publieke en private belangen, vormen ze de gerdroomde locatie voor het werk van Evans. De volledige titel van het werk luidt: Portrait of a Recipient as a Door Handle, After a Drawing Produced by Anonymous Philanthropist. Het werk is het resultaat van een gesprek dat Evans voerde met een anonieme filantroop, die een tekening maakte van een persoon die een schenking ontvangt. Evans vertaalde deze tekening naar de deurhendel die op de deuren van de Rabobank is geplaatst, die de gewoonlijk onzichtbare kapitaalstormen binnen een stad belichamen. Het werk is ontworpen met het financiële centrum op de Coolsingel en Blaak in gedachten. Het is onderdeel van het Coolsingel-programma van SIR en kan worden uitgevoerd in tijdelijke of permanente vorm, op verschillende locaties. De onthulling vond plaats op 4 februari 2014. Aangezien de Rabobank in 2019 verhuisd is, is het werk verwijderd en in opslag geplaatst. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam

lees meer
Over de kunstenaar

Chris Evans (East Yorkshire, 1967) leeft en werkt in Londen. In 2004 was hij Artist-in-Residence van de Scottish Arts Council in Amsterdam. Solotentoonstellingen had hij sindsdien bij Galerie Juliette Jongma in Amsterdam, STORE Gallery in Londen, Tramway in Glasgow en het Henry Moore Institute in Leeds. Zijn werk was op talloze internationale groepstentoonstellingen te zien. Evans’ werk maakte ook deel uit van de British Art Show 6, een overzicht van recente ontwikkelingen in de Britse kunst. Hij ontwikkelt zijn werk vaak vanuit gesprekken met mensen uit diverse geledingen van de samenleving in relatie tot hun openbare leven.

lees meer