Wall Relief No. 1 (1955) Henry Moore

foto Jannes Linders
Over het kunstwerk

Het menselijk lichaam vormt het belangrijkste thema in het werk van Henry Moore, met name de thema’s ‘de liggende figuur’ en ‘moeder en kind’. Gedurende een korte periode werkte Moore geometrisch-abstract, maar hij keerde terug naar de organische vorm en het menselijke figuur. Sinds 1946 werkte hij overwegend in brons. Wall Relief No. 1 dat Moore voor het Bouwcentrum in Rotterdam ontwierp, is zijn eerste en enige werk in baksteen. De Vereniging Nederlandse Baksteenindustrie wilde het Bouwcentrum een decoratieve bakstenen wand aanbieden. Moore werd gevraagd een ontwerp te maken na een expositie van zijn werk in Museum Boijmans Van Beuningen in 1953. De kunstenaar had eerder een sculptuur ontworpen, dat geheel geïntegreerd was in een gebouw. Hij ontwierp in de zomer van 1954 zeven modellen in gips, waaruit een keuze werd gemaakt door een jury. De uitvoering begon in juli 1955. Moore bemoeide zich slechts op afstand met het wandreliëf. Twee metselaars (Gerrit Philips en Kees Molendijk) metselden 16.000 Hollandse bakstenen, de zogenaamde ‘handvorm bonte klinkers’, in een organisch en geometrisch reliëf aan de muur. Moore was zeer onder de indruk van het vakmanschap van de metselaars en betoonde zijn respect door het ontwerp voor het reliëf te schenken aan het Bouwcentrum. De compositie bestaat uit horizontale en verticale lijnen en richels, met onder en boven een strook van decoratieve figuren. In het midden bevinden zich vijf organische vormen. Moore zag in het British Museum bij Assyrische bakstenen beelden de mogelijkheden van het materiaal. Hij ontwierp het werk met de bedoeling een rustpunt voor het oog te zijn. Er was sprake van harmonie tussen het werk en het gebouw waartegen het werk zich bevond, maar door aanpassingen en een verhuizing was het gebouw niet langer meer in evenwicht met het werk. In november 2012 werd de muur naar een opslag verplaatst, zodat het gebouw van het voormalige Bouwcentrum gesloopt kon worden. Gelukkig kon Wall Relief No. 1 in zijn geheel bewaard blijven. De Architecten Cie, die de prijsvraag voor nieuwbouw op deze plek won, kreeg in het programma van eisen mee, dat het wandreliëf op zijn oorspronkelijke plek behouden moest blijven. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.

lees meer
Over de kunstenaar

Henry Moore (Castleford, 1898 – Much Hadham, 1986) wist al op jonge leeftijd dat hij beeldhouwer wilde worden. Toch begon hij in 1916 als leraar. Tijdens de Eerste Wereldoorlog diende hij in het leger, daarna kreeg hij een beurs voor de Leeds School of Art. In 1921 ging hij beeldhouwkunst studeren aan de Royal College of Art in Londen. Als een van de eersten maakte hij abstracte beelden, die leken te zijn ontstaan als gevolg van de inwerking van natuurkrachten, zoals bijvoorbeeld slijtage door erosie. Zijn figuratieve beelden hebben dezelde natuurlijke uitstraling. Moore vond de natuurlijke vorm heel belangrijk; hij keek ze af van wat hij aantrof in het landschap. Moore concentreerde zich in zijn werk op tegenstellingen zoals lege ruimte en vaste massa. Henry Moore is een belangrijk beeldhouwer, met name omdat hij voor veel beeldhouwers in de loop van de geschiedenis een voorbeeldfunctie had.

lees meer