Zonder titel (2001) Mark Manders

foto Pieter Vandermeer
Over het kunstwerk

Op het gebouw Weenapoint aan het Kruisplein, ter hoogte van de plaats waar je normaliter een straatnaambordje zou verwachten, hing een werk van Mark Manders. Drie knaagdieren, meer een archetype van een knaagdier, hingen aan hun staart vastgeklemd onder een houten balk. Deze balk is evenals de diertjes van brons, maar beschilderd met een houtstructuur en -kleur. De sculptuur was een permanent deel van een meervoudig project. In de week van de onthulling van het beeld, gaf Manders een krant uit die huis-aan-huis werd verspreid. In deze krant stonden naast enkele gedichten voornamelijk fotoafdrukken. Deze toonden de knaagdieren aan het Kruisplein en werden afgewisseld met afdrukken van tijdelijke ingrepen die Manders had gedaan in de openbare ruimte. Ook stonden er portretten in van de Britse Angus Taggart, een vijftienjarige door de kunstenaar gefotografeerd, omdat zijn gezicht een multiculturele uitstraling had. De krant gaf een idee van de gedachtewereld van deze jongen en suggereerde dat de sculptuur van deze jongen afkomstig was. Angus fungeerde als een alter ego van Manders. De kunstenaar Mark Manders, die alleen in een artificiële wereld bestaat, is op zijn beurt ook weer een alter ego van de persoon Mark Manders. In 2009 is het werk verwijderd in verband met de herstructurering van het Stationsgebied en de herontwikkeling van het gebouw Weenapoint. De “Ratjes, zoals het werk in de volksmond wordt genoemd, liggen opgeslagen in het depot en zijn in afwachting van een nieuwe locatie. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.

lees meer
Over de kunstenaar

Het oeuvre van Mark Manders (Volkel, 1968) bestaat uit installaties, tekeningen en sculpturen, die hij combineert tot installaties en ‘gesamtkunstwerken’, die hij vaak presenteert onder de noemer ‘Zelfportret als gebouw’. De installaties zijn representaties van zijn ideeën en gedachten. In 1993 was zijn werk te zien in Park Sonsbeek en in 2013 vertegenwoordigde hij Nederland op de Biënnale van Venetië. Sinds 2017 staat er op het Rokin in Amsterdam een groot kunstwerk in de vorm van een fontein. Zijn werk is opgenomen in verschillende museale collecties in binnen- en buiteland. Manders woont en werkt in België.

lees meer