De Jasbank is één van de weinige Hoekse monumenten van internationale allure. Architect G.W. Baas ontwierp het bakstenen monument in 1935 ter ere van de legendarische Commissaris Jas, één van de belangrijkste publieke figuren uit de geschiedenis van Hoek van Holland. In 2006 werd het monument vanwege herhaald vandalisme verplaatst naar de rand van de Hoekse Bosjes, waarbij de herdenkingsplaquette aan de voorzijde beschadigd raakte. Op initiatief van kunstenaar Frank Dam reconstrueerde ontwerper André van Dijk de originele tekstplaquette. In opdracht van BKOR, en in samenwerking met Stadsbeheer, pakte Dam verdere restauratie-werkzaamheden van de Jasbank op. Ter ere hiervan produceerde hij met een bijdrage van Cultuur Concreet een eenmalige editie van de Jaskrant, die tevens werd vormgegeven door Van Dijk.

Architect Gerrit Willem Baas (1897-1977), ook ontwerper van het Chabot Museum, ontwierp het stenen monument ter ere van Cornelis François Jas (1875-1968). Van 1914 tot 1935 bekleedde Jas de functie van ‘commissaris’ van de Rotterdamse wijk die Hoek van Holland nog steeds is. Jas was zo populair dat hij gold als ‘tweede burgemeester’. Dankzij zijn inzet heeft Hoek van Holland zich kunnen ontwikkelen van verwaarloosde nederzetting tot een dorp met voorzieningen, zoals straatverlichting, riolering en nieuwe woningbouw. Ook werd op zijn initiatief in het kader van de werkverschaffing een park met twee grote bosvijvers aangelegd, de Hoekse Bosjes, die in de volksmond ook wel de ‘Bosjes van Jas’ worden genoemd.

Baas ontwierp de Jasbank met een bijzondere samenstelling van stijlen. Het verticale en horizontale lijnenspel verwijst naar het moderne bouwen van de Nieuwe Zakelijkheid. Erdoorheen schemert de invloed van de baksteenarchitectuur van architect Dudok. De kleurstelling van de Jasbank is geïnspireerd op De Stijl. Zo is het muurtje gemetseld met gele strengpersstenen, de vloer bestaat uit rode plavuizen en de zijmuren zijn gemaakt van blauw-paarse plintklinkers. De originele tekst plaquette wordt gekenmerkt door een bijzondere typografie geïnspireerd door de stijl van de Amsterdamse School, waar de steenhouwer/typograaf van destijds enkele bestaande vormen uit overnam en de rest naar eigen inzicht construeerde.