Naast de entree van het kantoorgebouw Katshoek zit een rechthoekig pui-element met cirkelsegementen. Het is een heel bijzonder gevelkunstwerk gemaakt door kunstenaar André Volten. Dit kunstwerk is representatief voor de stijl en beeldtaal van de kunstenaar. Het is geabstraheerd tot enkele krachtige vormen die het vlak vullen. En het is duidelijk ontworpen voor de plek die het inneemt: de lijnen van de architectuur worden herhaald en tegelijk verdraaid tot een nieuw beeld. Tijdens het opknappen van de entree enkele jaren geleden is het kunstwerk helaas zwart meegeschilderd, waardoor het reliëf nagenoeg onzichtbaar is geworden. De oorspronkelijke staat van het entreereliëf is RVS en steen.
André Volten (Andijk, 1925 – Amsterdam, 2002) was één van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse beeldhouwers. Hij ontwikkelde een non-figuratieve beeldhouwkunst met veel RVS. In de jaren vijftig en zestig was zijn werk kenmerkend voor nieuwe ontwikkelingen in de kunst. Hij was onder meer te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam en in Duisburg, in groepstentoonstellingen en solo. In de openbare ruimte maakte hij veel vrijstaande sculpturen met een geometrische vormentaal. Voor Rotterdam heeft hij zeven kunstwerken gemaakt. In 1966 ontving hij de belangrijke oeuvreprijs van het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst.
Naast de entree van het kantoorgebouw Katshoek zit een rechthoekig pui-element met cirkelsegementen. Het is een heel bijzonder gevelkunstwerk gemaakt door kunstenaar André Volten. Dit kunstwerk is representatief voor de stijl en beeldtaal van de kunstenaar. Het is geabstraheerd tot enkele krachtige vormen die het vlak vullen. En het is duidelijk ontworpen voor de plek die het inneemt: de lijnen van de architectuur worden herhaald en tegelijk verdraaid tot een nieuw beeld. Tijdens het opknappen van de entree enkele jaren geleden is het kunstwerk helaas zwart meegeschilderd, waardoor het reliëf nagenoeg onzichtbaar is geworden. De oorspronkelijke staat van het entreereliëf is RVS en steen.
André Volten (Andijk, 1925 – Amsterdam, 2002) was één van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse beeldhouwers. Hij ontwikkelde een non-figuratieve beeldhouwkunst met veel RVS. In de jaren vijftig en zestig was zijn werk kenmerkend voor nieuwe ontwikkelingen in de kunst. Hij was onder meer te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam en in Duisburg, in groepstentoonstellingen en solo. In de openbare ruimte maakte hij veel vrijstaande sculpturen met een geometrische vormentaal. Voor Rotterdam heeft hij zeven kunstwerken gemaakt. In 1966 ontving hij de belangrijke oeuvreprijs van het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo