De verwoeste stad (1953) Ossip Zadkine
Dit beeld is één van de beroemdste internationale oorlogsmonumenten. De verwoeste stad is de belichaming geworden van het gebombardeerde Rotterdam. Beeldhouwer Ossip Zadkine maakte dit oorlogsmonument in 1947 als terracottabeeldje van 70 cm hoog. In 1949 raakte de toenmalige directeur van de Bijenkorf dhr. Van der Wal zo onder de indruk van het ontwerp, dat hij een grote bronzen uitvoering aankocht en aan de gemeente Rotterdam schonk. Het gat in het lichaam van deze getroffen figuur symboliseert hoe Rotterdam in zijn hart werd getroffen met het bombardement door de Duitsers op 14 mei 1940. Slechts een enkeling vond de ontreddering van het beeld te demonisch om permanent het straatbeeld te bepalen. Het grote merendeel van de Rotterdammers vond dat de sculptuur juist heel goed de ontreddering en het verlangen om zich te verheffen direct verstaanbaar weergeeft. Op 15 mei 1953 werd De verwoeste stad onthuld door burgemeester Van Walsum. Het beeld is geplaatst op Plein 1940, een locatie die door Zadkine zelf uit een paar opties is uitgekozen. Het beeld werd er omgeven door de gehavende stad met uitzicht op de schade van het bombardement. Ook koos Zadkine deze locatie vanwege het uitzicht op de Leuvehaven erachter: zo verbindt het haven en stad, en heeft het een uitzicht met lucht en water. Ook in het oeuvre van Ossip Zadkine neemt De verwoeste stad een bijzondere plaats in. Het is niet alleen zijn grootste sculptuur, maar ook één van de meest overtuigende uitingen van wat hem als kunstenaar bezighield. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
Beeldhouwer Ossip Zadkine (Vitebsk, Wit-Rusland, 1888 – Parijs, 1967) ontwikkelt in het Interbellum een geometrische stijl, die van het kubisme is afgeleid. Vanaf 1930 wordt zijn werk steeds barokker en ruimtelijker. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt vlucht Zadkine naar de Verenigde Staten. Daar maakt hij zijn eerste doorboorde figuren. Terug in Parijs blijkt dat veel van zijn werk uit het atelier is verdwenen of verwoest. Vanaf die jaren werkend in Parijs ontwikkelt hij zich tot één van de meest invloedrijke beeldhouwers van de moderne kunst.