Op vrijdag 12 juni leverde beeldend kunstenaar Florentijn Hofman zijn Bospoldervos definitief op. Daarmee is het tien meter hoge en zestien meter lange beeld officieel van de stad en maakt het deel uit van de Rotterdamse beeldencollectie. Met dit markante kunstwerk, dat is geplaatst aan de Schiedamseweg aan de kant van het Marconiplein wil de kunstenaar laten zien hoe de natuur de stad binnenkomt. De Bospoldervos wordt feestelijk onthuld op 8 juli 2020.

Via een gemeentelijke opdracht aan Zakenexpert, een organisatie die winkelgebieden verbetert, werd in overleg met bewoners en ondernemers al in 2016 de wens geuit om een kunstwerk te realiseren speciaal voor de Schiedamseweg. Na verschillende presentatie-avonden en een selectieprocedure werd in 2017 gekozen voor het voorstel van Florentijn Hofman. BKOR begeleidde het proces in opdracht van gemeente Rotterdam. Het kunstwerk is gerealiseerd als onderdeel van Veerkrachtig Bospolder-Tussendijken 2028, een programma om de wijk Bospolder-Tussendijken te verbeteren.

Nadat de definitieve locatie en de vergunning rond waren, werd in 2019 de langverwachte productie gestart. De 65 ton wegende vos is opgebouwd uit een stalen frame, dat daarna is bespoten met beton. De vacht van de vos werd nagebootst door het beton te schuren. Vervolgens is deze beschilderd met een duurzame verf. De opvallende roze tas maakt het af. Deze is gemaakt van een flexibele kunststof coating. Aan de westelijke zijde van de Schiedamseweg, nabij Marconiplein was voldoende plek voor het beeld, dat zestien meter lang en tien meter hoog is.

De Bospoldervos heeft zijn naam te danken aan zijn locatie (Bospolder-Tussendijken), die herinnert aan een inmiddels onzichtbaar verleden van dit gebied, dat bestond uit bos, polder en dijken. Voor Hofman is de Bospoldervos een ode aan de natuur én aan de stad: de vos sluipt de stad binnen met een plastic tasje in zijn bek. Maar het beeld roept ook vragen op. Want wat zit er eigenlijk in het tasje? “Gaat hij rommel opruimen? Of heeft hij boodschappen gedaan?” Lees hier meer over de betekenis van de vos in een essay van kunsthistorica Sandra Smets.

Florentijn Hofman (1977, Delfzijl) speelt graag met verhoudingen en schaal. Dat is ook te zien in zijn andere werk, dat vaak bestaat uit sterk uitvergrote beelden van dieren. Zo werd hij bekend om zijn Rubber ducks, enorme gele badeenden, die hij presenteerde over de hele wereld. Ook ontwierp hij ooit een 31 meter lange muskusrat van stro en een 12 meter hoge herdershond van strobalen. In Rotterdam zijn twee andere kunstwerken van hem te zien: Zwarte kraai (2006) bij het Natuurhistorisch Museum en Vijf papieren boten (2010) langs de kade in Schiemond. Zijn beroemdste Rotterdamse (tijdelijke) werk was het Blauwe Huis aan de Beukelsdijk.


Dit project is tot stand gekomen in opdracht van Gemeente Rotterdam. De werving en selectie werden gedaan door de programma’s BKOR en Sculpture International Rotterdam van CBK Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Zakenexpert en de Ondernemersvereniging Schiedamseweg. Marleen ten Vergert was betrokken als wijkmanager BoTu. Het bouwplaatstraject werd geleid door Nicole Majoor (projectmanager Stadsontwikkeling Gemeente Rotterdam) met een team van gemeente en Florentijn Hofman, in nauwe samenwerking met Hofman’s uitvoerder Job Saltzherr. Het kunstwerk is gefinancierd door Gemeente Rotterdam en BKOR.