Voor deze ornamentlijst op Katendrecht is een portret van Leo Mineur (1892-1976) uitgewerkt als muurschildering. Het portret is geschilderd door Willem Kerssemeijer, die samen met zijn vrouw het Atelier Leo Mineur heeft overgenomen. Leo Mineur was officieel geen beeldend kunstenaar, al maakte hij zelf wel eens een schilderijtje. Hij was goed bevriend met kunstenaar Dolf Henkes, wat status gaf aan zijn eigen kunstenaarschap. De basis voor deze muurschildering is een foto van hem in zijn atelier in de tijd dat hij met zijn vrouw Lena op Katendrecht woonde. Mineur stond te boek als ‘een groot Rotterdams artiest’, met modieuze kleding en kennis van het Parijse kunstenaarsleven. Hij was vooral gefascineerd door de Franse impressionisten. De carrière van Mineur begon in 1919 bij Atelier Engelman, ook een reclame- en bioscoopschilder, en ontwikkelde daar een slimme techniek. Hij vroeg aan de filmoperateur een stukje film, celluloid, projecteerde dat dan op een groot bord en zette die contouren op de ondergrond. Zo werden de schilderingen veel realistischer en hij kon het zo ook nét wat meer aandikken; vooral de vrouwen verleidelijker maken en het geweld grimmiger. Dat vond niet iedereen een goed idee en zo kwam het dat er censoren bij kwamen om de schilderingen goed te keuren. Een ontwikkeling die aan Mineur te danken is. Maar dat ging sommige klanten te ver. Tuschinski werd zo boos, dat Engelman Mineur ontsloeg die vervolgens voor zichzelf begon. Zo werd in 1924 Atelier Leo Mineur geboren. De eerste jaren gingen helemaal niet goed. Mineur was niet goed in acquisitie en heel nerveus. In 1940 werd ook nog eens zijn atelier in het centrum verwoest door het bombardement. Na de oorlog bloeide het bedrijf eindelijk op. Muurkunst was een kwestie van maat en schaal, van suggestie, illusie en beïnvloeding. Het moest goed lijken zonder aandacht voor details en zo snel mogelijk af zijn. Zo realistisch mogelijk, soms soft focus. Het vak vereiste kunde en durf. Je moest geen hoogtevrees hebben en als het ging onweren, dan kreeg je wel eens schok… In de zomer van 2017 werd dit werk en acht andere ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Zij zijn gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR.
Atelier Leo Mineur is opgericht in 1924 en is een succesvol reclamebedrijf, dat op groot formaat reclame- en bioscoopschilderingen maakte. Vanaf pakweg 1900 waren er al veel muurschilderingen in de stad aanwezig; niet zozeer kunstwerken, maar schilderingen om bioscoopfilms of producten aan te prijzen. Van louter vrije kunstbeoefening kon slechts een handjevol kunstenaars leven, dus werkte je daarnaast bij een reclame-atelier, waar je het vak van schilderen leerde. Vanaf de jaren zeventig kwam daar vooral beeldende kunst bij: schilders wilden de leegstaande ornamentlijsten op gebouwen, eerder bedoeld voor reclames, invullen met schilderkunst. Maar zelf buiten op hoge steigers staan, dat ging ze te ver. Dus ze maakten een schets en Atelier Mineur voerde het vervolgens uit. Inmiddels is het bedrijf door één van de schilders, Willem Kerssemeijer en zijn vrouw Michelle Geurts, opgekocht en voortgezet. Als gespecialiseerd ambachtsbedrijf is het nog altijd actief in schilderingen in de openbare ruimte. Het is Kerssemeijer, die al zo’n 35 jaar voor het bedrijf werkt en die in 2017 verschillende muurschilderingen op Katendrecht heeft aangebracht. Ook die van Leo Mineur.
Woonstad Rotterdam, crowdfunding en werving door bewoners, Opzoomer Mee, Verhalenhuis Belvédère, Job Dura Fonds, Bevordering van Volkskracht, Elise Mathilde Fonds, Erasmusstichting, Verzameling van Wijngaarden-Boot, Deltaport Donatiefonds
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Over het kunstwerk
Voor deze ornamentlijst op Katendrecht is een portret van Leo Mineur (1892-1976) uitgewerkt als muurschildering. Het portret is geschilderd door Willem Kerssemeijer, die samen met zijn vrouw het Atelier Leo Mineur heeft overgenomen. Leo Mineur was officieel geen beeldend kunstenaar, al maakte hij zelf wel eens een schilderijtje. Hij was goed bevriend met kunstenaar Dolf Henkes, wat status gaf aan zijn eigen kunstenaarschap. De basis voor deze muurschildering is een foto van hem in zijn atelier in de tijd dat hij met zijn vrouw Lena op Katendrecht woonde. Mineur stond te boek als ‘een groot Rotterdams artiest’, met modieuze kleding en kennis van het Parijse kunstenaarsleven. Hij was vooral gefascineerd door de Franse impressionisten. De carrière van Mineur begon in 1919 bij Atelier Engelman, ook een reclame- en bioscoopschilder, en ontwikkelde daar een slimme techniek. Hij vroeg aan de filmoperateur een stukje film, celluloid, projecteerde dat dan op een groot bord en zette die contouren op de ondergrond. Zo werden de schilderingen veel realistischer en hij kon het zo ook nét wat meer aandikken; vooral de vrouwen verleidelijker maken en het geweld grimmiger. Dat vond niet iedereen een goed idee en zo kwam het dat er censoren bij kwamen om de schilderingen goed te keuren. Een ontwikkeling die aan Mineur te danken is. Maar dat ging sommige klanten te ver. Tuschinski werd zo boos, dat Engelman Mineur ontsloeg die vervolgens voor zichzelf begon. Zo werd in 1924 Atelier Leo Mineur geboren. De eerste jaren gingen helemaal niet goed. Mineur was niet goed in acquisitie en heel nerveus. In 1940 werd ook nog eens zijn atelier in het centrum verwoest door het bombardement. Na de oorlog bloeide het bedrijf eindelijk op. Muurkunst was een kwestie van maat en schaal, van suggestie, illusie en beïnvloeding. Het moest goed lijken zonder aandacht voor details en zo snel mogelijk af zijn. Zo realistisch mogelijk, soms soft focus. Het vak vereiste kunde en durf. Je moest geen hoogtevrees hebben en als het ging onweren, dan kreeg je wel eens schok… In de zomer van 2017 werd dit werk en acht andere ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Zij zijn gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR.
Atelier Leo Mineur is opgericht in 1924 en is een succesvol reclamebedrijf, dat op groot formaat reclame- en bioscoopschilderingen maakte. Vanaf pakweg 1900 waren er al veel muurschilderingen in de stad aanwezig; niet zozeer kunstwerken, maar schilderingen om bioscoopfilms of producten aan te prijzen. Van louter vrije kunstbeoefening kon slechts een handjevol kunstenaars leven, dus werkte je daarnaast bij een reclame-atelier, waar je het vak van schilderen leerde. Vanaf de jaren zeventig kwam daar vooral beeldende kunst bij: schilders wilden de leegstaande ornamentlijsten op gebouwen, eerder bedoeld voor reclames, invullen met schilderkunst. Maar zelf buiten op hoge steigers staan, dat ging ze te ver. Dus ze maakten een schets en Atelier Mineur voerde het vervolgens uit. Inmiddels is het bedrijf door één van de schilders, Willem Kerssemeijer en zijn vrouw Michelle Geurts, opgekocht en voortgezet. Als gespecialiseerd ambachtsbedrijf is het nog altijd actief in schilderingen in de openbare ruimte. Het is Kerssemeijer, die al zo’n 35 jaar voor het bedrijf werkt en die in 2017 verschillende muurschilderingen op Katendrecht heeft aangebracht. Ook die van Leo Mineur.
Woonstad Rotterdam, crowdfunding en werving door bewoners, Opzoomer Mee, Verhalenhuis Belvédère, Job Dura Fonds, Bevordering van Volkskracht, Elise Mathilde Fonds, Erasmusstichting, Verzameling van Wijngaarden-Boot, Deltaport Donatiefonds
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Atelier Leo Mineur -
Leo Mineur (2017)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo