Over het kunstwerk
Deze muurschildering van Rien Bout toont het wapen van Katendrecht, dat bestaat uit horizontale blauwe en witte strepen. De schildering is voor het eerst uitgevoerd in 1998, op een huizenblok dat later gesloopt zou worden. Het werk met de titel Schot in de roos bleek zo geliefd, dat het in 2017 opnieuw is uitgevoerd door Atelier Leo Mineur. Dat zat oorspronkelijk niet in de planning omdat Bout geen specifieke band met Katendrecht had, maar hij was wel een echte Rotterdammer. Hij werkte aan een realistische stijl waarin hij ingetogen voorstellingen schilderde met een niet-ingetogen palet: warme kleuren die bijdroegen aan een spirituele warmte. Herkenbare objecten – zoals hier een wapenschild en rozen – zette hij in ongewone combinaties. Hij wilde er een nieuwe mystiek-magische werkelijkheid mee oproepen om de gewone volgorde van dingen te doorbreken. In het echt kan dat niet, in de kunst gelukkig wel. Hier ook: het schild is volkomen plat, tweedimensionaal, maar er bewegen rozen voor en achter, alsof het een ruimtelijk object is. De rozen bevinden zich bovendien in een soort luchtledige, dat verschiet van kleur, van roze naar blauw. Dus op het eerste gezicht is het een gewone, herkenbare afbeelding, totdat je beter gaat kijken. In de zomer van 2017 werd dit werk en acht andere ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Zij zijn gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
De schilder Rien Bout (Rotterdam, 1937 – Rotterdam, 2003) heeft een oeuvre opgebouwd van een warm en kleurig magisch realisme, met ook ruimte voor stilering en ingetogenheid. Bout is in Rotterdam geboren en gestorven. In de jaren vijftig studeerde hij aan de Rotterdamse kunstacademie. Daarna lonkte de rest van de wereld. Hij ging studeren in Antwerpen en begon een lange reeks van reizen, naar Istanboel, Rome, Spanje en Parijs. Hij gaf les aan de academie in Den Haag, en ook even in Mexico. Daarvandaan nam hij een warmer palet mee, dat te zien is in zijn schilderijen, van stillevens, mensfiguren, de haven, het landschap. Met die Latijns-Amerikaanse kleurstelling wilde hij mystiek geven aan zijn vaak alledaagse onderwerpen, waarbij hij graag een spel speelde met ‘autonome kunst’ en decoratie: de voorstellingen zijn vaak een bloemengordijn of een tafelkleed, of zoals in zijn muurschildering op Katendrecht een aantal rozen die zo op een behangetje hadden gekund, maar intussen ook het hoofdonderwerp zijn. Na een leven vol kunst lijkt hij te zijn gestorven in het harnas: hij is op een zondagavond in februari 2003 in zijn atelier overleden.
Lees meerLees minder
Over het kunstwerk
Deze muurschildering van Rien Bout toont het wapen van Katendrecht, dat bestaat uit horizontale blauwe en witte strepen. De schildering is voor het eerst uitgevoerd in 1998, op een huizenblok dat later gesloopt zou worden. Het werk met de titel Schot in de roos bleek zo geliefd, dat het in 2017 opnieuw is uitgevoerd door Atelier Leo Mineur. Dat zat oorspronkelijk niet in de planning omdat Bout geen specifieke band met Katendrecht had, maar hij was wel een echte Rotterdammer. Hij werkte aan een realistische stijl waarin hij ingetogen voorstellingen schilderde met een niet-ingetogen palet: warme kleuren die bijdroegen aan een spirituele warmte. Herkenbare objecten – zoals hier een wapenschild en rozen – zette hij in ongewone combinaties. Hij wilde er een nieuwe mystiek-magische werkelijkheid mee oproepen om de gewone volgorde van dingen te doorbreken. In het echt kan dat niet, in de kunst gelukkig wel. Hier ook: het schild is volkomen plat, tweedimensionaal, maar er bewegen rozen voor en achter, alsof het een ruimtelijk object is. De rozen bevinden zich bovendien in een soort luchtledige, dat verschiet van kleur, van roze naar blauw. Dus op het eerste gezicht is het een gewone, herkenbare afbeelding, totdat je beter gaat kijken. In de zomer van 2017 werd dit werk en acht andere ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Zij zijn gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
De schilder Rien Bout (Rotterdam, 1937 – Rotterdam, 2003) heeft een oeuvre opgebouwd van een warm en kleurig magisch realisme, met ook ruimte voor stilering en ingetogenheid. Bout is in Rotterdam geboren en gestorven. In de jaren vijftig studeerde hij aan de Rotterdamse kunstacademie. Daarna lonkte de rest van de wereld. Hij ging studeren in Antwerpen en begon een lange reeks van reizen, naar Istanboel, Rome, Spanje en Parijs. Hij gaf les aan de academie in Den Haag, en ook even in Mexico. Daarvandaan nam hij een warmer palet mee, dat te zien is in zijn schilderijen, van stillevens, mensfiguren, de haven, het landschap. Met die Latijns-Amerikaanse kleurstelling wilde hij mystiek geven aan zijn vaak alledaagse onderwerpen, waarbij hij graag een spel speelde met ‘autonome kunst’ en decoratie: de voorstellingen zijn vaak een bloemengordijn of een tafelkleed, of zoals in zijn muurschildering op Katendrecht een aantal rozen die zo op een behangetje hadden gekund, maar intussen ook het hoofdonderwerp zijn. Na een leven vol kunst lijkt hij te zijn gestorven in het harnas: hij is op een zondagavond in februari 2003 in zijn atelier overleden.
Lees meerLees minder