Zonder titel (1955) Louis van Roode

RKD
Over het kunstwerk

Voor de hal van de Nederlandsche Bank aan de Boompjes ontwierp Louis van Roode in 1955 twee kleurrijke mozaïek. Links en rechts van de haltrap bracht Van Roode voorstellingen aan van respectievelijk verleden, heden en toekomst van Rotterdam. Aan de linkerzijde zien we een naar beneden neigende vrouwenfiguur liggend voor een panorama van de stad met de haven, diverse woningen en de Laurenskerk. In de rechterhoek zien we een met een mes doorstoken hart. De vrouw is verbeeld als een prachtige herrezen feniks. Aan de rechterzijde van de trap gaat een tweede, eveneens liggende vrouwfiguur juist omhoog. Zij heeft de Maas om haar lichaam gedrapeerd en zij zweeft door een moderne stad omhoog, letterlijk óp naar de toekomst. De talrijke over het tafereel verspreide bloemetjes en blaadjes vertolken de gedachte aan vruchtbaarheid en bloei. De mozaïeken zijn uitgevoerd in grijs, blauw, wit, goud en zwart. Het werk is een ambachtelijk vervaardigd hoogstandje met een bijzonder beeldverhaal, maar de thematiek refereert ook aan zijn eigen levensfilosofie, waarin alles met alles wordt verbonden. Het werk heeft zich ver verwijderd van de oude clichébeelden die eerdere bankdecoraties kenmerken. Op het dak van dit gebouw ontwierp Van Roode, samen met Willem Verbon, een fraaie gevelbekroning. Het gebouw is een bijbank van de Nederlandsche Bank en in 1991 heeft het de status gemeentelijk monument gekregen. Het ontwerp is van architect Henri Zwiers.

lees meer
Over de kunstenaar

De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (Delft, 1914 – Rotterdam, 1964) werkte tijdens de Wederopbouwperiode veel in opdracht voor de nieuwe architectuur. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken, die de moderne bouwkunst sierden, maar die ook een eigen verhaal vertelden over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Grote werken van zijn hand zijn bewaard gebleven in Rotterdam, maar ook in Vlissingen, Eindhoven en Den Haag. Hij is met recht één van de grootste wandkunstenaars van zijn tijd te noemen.

lees meer